Referenssejämme
Visit Vaasa Oy - Matkailijoiden tarvekartoitus
Aurora Botnia saapuu Vaasaan ensimmäistä kertaa 25.8.2021.
Visit Vaasalla oli tarve ymmärtää Vaasassa vierailevien kesämatkailijoiden tarpeita ja mieltymyksiä erilaisten matkailupalveluiden kuluttamiseen liittyen.
Toteutimme Visit Vaasalle markkinakartoituksen alueella matkustavien matkailijoiden tarpeista.
Tutkimuksessa nousi esille lapsiperheiden huomiointi keskusta-alueella vierailevien turistien tarpeissa.
Visit Vaasa on vienyt läpi useita lapsiperheiden tarpeita tukevia projekteja, kuten Onkilahden puiston kehittäminen ja kävelykeskustan kehittäminen.
Katso lisää Vasabladetin artikkelista.
Kartoitusprojektissa
Määrittelimme kartoituksen tarpeen, sisällön ja kohderyhmän
Laadimme haastattelulomakkeen
Suoritimme haastattelut ja muun kohdedokumentoinnin
Noin 30 matkailualan toimijaa alueella
Teimme täydentävän sähköisen datankeruun
Koostimme ja analysoimme aineiston
Laadimme raportin
Esittelimme tulokset ja toimenpide-ehdotukset
Mediani Group Oy - Rahoituksen haku ja kansainvälistymisstrategia
Mediani.fi on Suomen monipuolisten markkinapaikka mainospaikkojen myymiseen ja ostamiseen.
Olemme olleet mukana Medianin kasvupolulla vuodesta 2020 saakka. Projektoimme Medianille Business Finlandin Tempo -projektin ja tuimme heitä hakemusprosessissa alusta loppuun saakka.
Varsinaisessa projektissa fasilitoimme Medianille heidän kansainvälistymisstrategian sekä autoimme projektin raportoinnissa Business Finlandille.
Vuonna 2023 autoimme Mediania uusasiakashankinnan määrittelemisessä sekä tarpeellisten digitaalisten markkinointityökalujen kartoittamisessa ja valinnassa.
Olemme tukeneet Mediania
Innovaatiorahoituksen hankinnassa
Kehitysprojektien projektoinnissa
Kansainvälistymisstrategiassa
Segmentoinnissa
Asiakashankinnan prosessien määrittämisessä
Digimarkkinointityökalujen kartoittamisessa ja valinnassa
Asiakas:
Mediani Group Oy, hallituksen puheenjohtaja, Jesse Heimonen
Erämaahotelli Kirikeskus - Liiketoiminnan kehitysprojektit ja tutkimuspalvelut
Erämaahotelli Kirikeskus Posiolla on yksi 1dea Oy:n pitkäaikaisimpia asiakkaita. Olemme olleet mukana kehittämässä Kirikeskuksen liiketoimintaa vuodesta 2020 alkaen.
Ensimmäinen projektimme oli Kirikeskuksen strategisen kehityssuunnitelman luominen yhdessä omistaja Reijo Lanton kanssa.
Vuosina 2020-21 toteutimme laadittua strategista kehityssuunnitelmaa ja teimme useita kehitysprojekteja, kuten keramiikka-alan laajan markkinatutkimuksen. Yhteistyö on jatkunut useiden kehitysprojektien kautta vuosina 22-24.
Olemme olleet myös kiinteästi mukana sisaryritys Lomakeskus Himmerkin liiketoiminnan kehittämisessä vuodesta 2019 alkaen. Lisäksi olemme tehneet laajaa yhteistyötä Arktisen keramiikkakeskuksen kehittämisessä.
Asiakas:
Hotelli Kirikeskus Oy, omistaja, Reijo Lantto
1dean projekteja Kirikeskukselle
Strateginen kehityssuunnitelma
Myynti- ja kehityspäällikön rekrytointiprosessi
Keramiikka-alan monimenetelmäinen markkinatutkimus:
50+ haastattelua
750+ vastaajaa kyselytutkimuksissa
CRM-järjestelmän käyttöönotto
Jatkuvan asiakaskyselyn toteuttaminen
Keramiikkakurssien tuotteistus ja markkinointi
Taideresidenssitoiminnan tuotteistus ja markkinointi
Kota-Husky Oy - Liiketoiminnan kehittämishanke
Kota-Huskyn huskysafari Riisitunturin kansallispuistossa Posiolla.
Toteutimme Suomen aidoimmalle ja sympaattisimmalle huskytilalle Kota-Huskylle laajan liiketoiminnan kehittämishankkeen, jossa kehitimme heidän kanssaan toista kymmentä uutta palvelukonseptia. Ensimmäinen askel projektissa oli asiakasymmärryksen kartoittaminen yrityksen kuluttaja- ja yrittäjäasiakkailta.
Laadimme kuluttajasegmentille kolme erillistä kyselyä. Yhden suomenkielisille asiakkaille, yhden englanninkielisille asiakkaille ja yhden yrityksen suomenkielisille someseuraajille. Noin 200 vastaajan joukosta saimme erinomaisen polttoaineen uusien palveluiden tuotteistamiselle.
B2B kohderyhmälle toteutimme haastattelututkimuksen suomeksi ja englanniksi, jonka perusteella loimme ymmärryksen erityisesti yritysmarkkinaan kehitettävien palveluiden taustaksi.
Kokonaisuudessaan kerätty laaja tutkimusaineisto loi erinomaisen pohjan tuotteistustyölle, jonka tuloksena yritykselle syntyi monia uusia palveluita monipuolistamaan yrityksen palvelutarjoamaa haastavassa koronapandemiatilanteessa.
Liiketoiminnan kehittämishankkeessa:
Projektoimme yhdessä asiakkaan kanssa laajan kehittämishankkeen
Autoimme rahoitushakemuksen teossa
Suoritimme asiakas- ja sidosryhmätutkimukset tuotekehityksen tueksi
Tuotteistimme asiakkaan kanssa toista kymmentä uutta palvelua
Kartoitimme Kota-Huskylle uusia asiakasryhmiä ja yhteistyökumppaneita
Autoimme hankkeen raportoinnissa
Asiakas:
Kota-Husky Oy, matkailuyrittäjä Lauri Sassali
Posioutdoors - Tuotteistaminen ja liiketoiminnan kehittäminen
Aloittava matkailuyritys Posioutdoors halusi saada vauhtia uusien kalastusmatkailupalveluiden kehittämiseen.
Haimme asiakkaan kanssa Business Finlandin Innovaatiosetelin uusien palveluiden kaupallistamisen tueksi.
Työstimme yritykselle 5 palvelun portfolion, joka toimii 4 vuotta myöhemmin edelleen yrityksen liiketoiminnan perustana.
Tämän jälkeen olemme auttaneet Posioutdoorsia useassa rahoituksenhakuprosessissa sekä mm. B2B-markkinan markkinointi-myynti-prosessin määrittämisessä ja asiakastarpeen kartoittamisessa.
Asiakas:
Posioutdoors Oy, yrittäjä Timo Posio
1dea Oy ja Posioutdoorsin liiketoiminnan kehittäminen:
Aloittavan yrityksen liiketoimintamallin määrittäminen
Arvolupausten ja myyntikanavien määrittäminen
Palveluiden tuotteistaminen yrityksen internetsivuille
Investointiprojektin rahoitussuunnitelma
Markkinointi-myynti-prosessin määrittäminen
Asiakastarpeen selvittäminen B2B-markkinassa
Markkinointisuunnitelman laatiminen
Design By Hanna K. - Uusien palveluiden tuotteistaminen, kilpailija-analyysi
Vaasalainen sisustus- ja tilasuunnitteluyritys Design by Hanna K. halusi kehittää lisäpalveluita tilasuunnittelun yhteyteen vastaamaan korona-aikana muuttuneisiin tilankäyttötarpeisiin. Yritykselle konseptoitiin uusi palvelumuotoilukonsepti tilasuunnittelun tueksi, jonka avulla tilasuunnittelua pystytään toteuttamaan käyttäjälähtöisemmin työhyvinvointia ja käyttäjien todellisia tarpeita huomioiden.
Projektissa kehitettiin yritykselle palvelumuotoiluprosessi työkaluineen, joka intergoitiin yrityksen muuhun palveluprosessiin. Tuotteistukselle luotiin arvolupaukset ja myyntiargumentit puhuttelemaan oikeita asiakassegmenttejä.
Kumppanimme Luovien agenttien toimiston kanssa DBHK toteutti verkkosivu-uudistuksen ja markkinointisisällöt someen.
Projektissa toteutettiin:
Uusien palveluiden tuotteistaminen
Kilpailija-analyysi markkinoiden tarjonnan ja käytänteiden selvittämiseksi
Palvelulupausten sanoittaminen ja asiakasarvon kirkastaminen
Asiakassegmenttien kuvaaminen yrityksen datan avulla ja palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen
Myyntiargumenttien ja ydinviestien luominen markkinointia varten
Alustavan myynti- ja markkinointisuunnitelman laatiminen yhdessa markkinointikumppanin kanssa
Asiakas:
Design By Hanna K. Oy, yrittäjä Hanna Yli-Yrjänäinen
Wolftech - Konseptointi ja markkinakartoitus
Wolftech on vaasalainen rakennusalan kartoituksia, kuntoarvioita, mittauksia sekä remonttikohteiden rakennusvalvontaa tarjoava yritys. Wolftech on myös harvoja Pohjanmaalla esteettömyyskartoituksia toteuttavia yrityksiä.
Toteutimme Wolftechille esteettömyyskartoituksen palvelukonseptoinnin, jotta yrityksen olisi helpompi myydä ja markkinoida uutta palvelua.
Konseptille kuvattiin myös kokonaisvaltainen myyntiprosessi tukemaan palvelun myyntiä ja markkinointia. Konseptoinnin tueksi toteutettiin markkinakartoitus potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa, josta saatiin arvokasta tietoa tuotteen kehittämistä varten sekä saatiin selvitettyä uuden palvelun kysyntää asiakassegmenteissä.
Projektin päätteeksi yritykselle tuotettiin B2B-myyntimateriaalit konseptointia ja markkinakartoitusta hyödyntäen.
Asiakas:
Wolftech Oy Ab, yrittäjä Mariana Ulfvens
Projektissa toteutettiin:
Uuden palvelun palvelun konseptointi
Markkinakartoitus valitussa B2B-asiakassegmentissä
Myyntiprosessin kehittäminen
Palvelukuvaukset ja myyntiargumentit
Myyntimateriaali konseptoinnin ja kartoituksen pohjalta
Luovien Agenttien Toimisto Oy- digitaalisen myyntipalvelun konseptointi ja liiketoimintamallin kokonaisvaltainen kehittäminen
Mainostoimisto – Luovien agenttien toimisto halusi eriyttää vanerikorujen valmistukseen, suunnitteluun ja myyntiin liittyvän liiketoimintansa oman yrityksen ja brändin alle ja tarvitsi apua uuden palvelukokonaisuuden kehittämisessä.
Työpajatyöskentelyn avulla konseptoimme yritykselle uuden digitaalisen B2B-myyntipalvelun sekä kehitimme palvelulle tuotepaketit myytäväksi.
Projektissa määriteltiin asiakassegmentit, uuden palvelun tarjoama ja myyntiprosessit, sekä mallinnettiin tuotteiden kannattavuutta ja hinnoittelua.
Yhdessä yrityksen kanssa mallinnettiin digitaalisen palvelun toiminnallisuudet ja sisällöt asiakassegmenttiä puhuttelevaan muotoon.
Yrityksen koruliiketoimintaan pääset tutustumaan osoitteessa: kuuk.fi
Projektissa toteutettiin:
Koruliiketoiminnan kokonaisvaltainen liiketoimintamallin kehittäminen ja tuotteistus
Digitaalisen myyntipalvelun konseptointi työpajatyöskentelynä
Asiakassegmenttien ja tarjoaman määrittely
Myyntiprosessin kuvaaminen
Kannattavuuden mallintaminen ja hinnoittelu
Koemarkkinointi paikallisiin kivijalkaliikkeisiin
Asiakas:
Heidi Uskaure, yrittäjä Luovien Agenttien Toimisto Oy
Korocafe Ky - Eräkahvilan ja välinevuokrausliiketoiminnan konseptointi
Korocafe Ky perusti Eräkahvila Tykky -nimeä kantavan tunnelmallisen kotakahvilan Posiolle Riisitunturin luonnonpuiston välittömään läheisyyteen, jonka erikoisuus on nokipannukahvit ja maukkaat letut lakkahillolla. Kahvilan yhteydessä vuokrattiin myös fatbike-pyöriä Riisitunturin talvireiteille.
1dea auttoi yrityksen kokonaisvaltaisen liiketoiminnan suunnittelussa, pyörävuokrauksen palveluprosessissa, hinnoitteluineen ja varauskalentereineen.
Yhdessä luovien agenttien toimiston kanssa luotiin yritykselle brändi-ilme sekä verkkosivut varauskalentereineen ja yhteydenottolomakkeineen. Yritykselle on tuotettu myös laajasti markkinointi ja somesisältöjä B2B- sekä B2C markkinointiin.
Projekti toteutettiin Business Finlandin innovaatiosetelin avulla sekä ely-rahoituksella.
Asiakas:
Heli Ollila, yrittäjä Korocafe Ky
Projektissa toteutettiin:
Uuden liiketoiminnan konseptointi
Fatbike-vuokrauksen palveluprosessi ja varausjärjestelmän käyttöönotto
Verkkosivujen layout ja sisältöjoen suunnittelu ja toteutus
Markkinointimateriaalien ja somesisältöjen suunnittelu ja toteutus B2C- ja B2B-segmenteille
Verkkosivujen toteutus ja brändäys yhdessä markkinointikumppanin kanssa
Enter Espoo - Visit Finland DataHub -tietokannan koulutus matkailuyrityksille
Enter-Espoon - Kestävää nostetta matkailuyrityksiin -hankkeelle toteutettiin Visit Finland DataHub -järjestelmän valmennus Espoon, Helsingin ja Turun alueen matkailuyrityksille. Järjestelmän avulla matkailuyritykset pääsevät näkyviin Visit Finlandin B2B- sekä B2C-kanavissa. DataHub -rajapinnan avulla myös ulkomaiset matkanjärjestäjän näkevät yritysten tarjonnan ja tuotteet. Koulutusten työpajat toteutettiin sekä live-toteutuksina Turussa ja Espoossa että etätyöpajoina. Työpajoissa yritykset saivat myös apua matkailupalveluiden tuotteistukseen ja ajankohtaista infoa matkailumarkkinoinnista ja jakelukanavien kehityksestä.
Valmennusten sisältö:
Live-valmennukset DataHub tietokannan käyttöön
Etä-koulutukset DataHubin käyttöön
Apua matkailupalveluiden tuotteistukeen ja ajankohtaiset jakelukanavainfot
Sparrausklinikat yrityksille etätoteutuksena
Asiakas:
Enter Espoo, projektipäällikkö Karoliina Korpela
Posion matkailuyhdistys - käytännön some- ja digimarkkinoinnin koulutukset alueen matkailuyrityksille
Posion matkailuyhdistyksen jäsenyrityksille toteutettiin käytännön some- markkinoinnin, Google Business Profile sekä Johku-varausjärjestelmäkoulutuskokonaisuus syksyn 2023 ja kevään 2024 aikana .
Koulutuksissa käytiin laajasti läpi some- markkinointia pienyritysten näkökulmasta sekä perehdyttiin käytönnön meta-markkiointiin. Google Business profile työpajoissa autettiin yrityksiä luomaan ja optimoimaan Googleen yritysprofiili. Johku-työpajoissa opeteltiin perusteet Johku-varausjärjestelmästä sekä tutustutiin muihin matkailualan järjestelmiin.
Työpajat ja sparrausklinikat toteutettiin live-tapaamisina posiolla sekä etä-työpajoina Teamsin välityksellä. Yritykset saivat käytännön työkaluja markkinointiin ja digitaalisen näkyvyyden edistämiseen.
Asiakas:
Posion matkailuyhdistys ry
Projektissa toteutettiin:
Google Business Profile -työpajat ja sparrausklinikat
Käytännön some-markkinointi- ja sisällöntuotanto työpajat
Meta-markkinoinnin perusteet -työapaja ja sparrausklinikat
Johku- ja matkailun digitaaliset jakelukanavat työpajat
Henkilökohtaisia sparrauksia alueen matkailuyrityksille some- ja digimarkkinointiin, sekä Johku-järjestelmään liittyen
Muita asiakkaitamme
Uudistimme juuri verkkosivumme ja päivitämme lähiviikkoina tähän 20-30 muuta asiakastamme lisää.