Asiakasymmärrys on osuvan tuotteistuksen ja kannattavan liiketoiminnan perusikivi

Asiakasymmärrys on syvällistä tuntemusta asiakkaiden käyttäytymisestä, mieltymyksistä, tarpeista ja toiveista. Se auttaa yrityksiä kehittämään tuotteita- ja palveluita, jotka vastaavat asiakkaiden todellisiin tarpeisiin ja antavat ratkaisuja heidän ongelmiinsa. Kun asiakkaan preferenssit ovat tiedossa yritys saa niistä hyvä perustan tuotteistukselle, myynti- ja palveluprosessien kehittämiselle.

Kuinka kartutamme asiakasymmärrystä?

  • Haastattelumenetelmät

    Oikein valittujen haastattelumenetelmien ja kohderyhmien avulla saadaan arvokasta tietoa kehityksen pohjaksi. Haastatteluja voidaan toteuttaa eri menetelmin, yksilö- tai ryhmähaastatteluina. Haastatteluiden avulla saadaan usein syvällistä ymmärrystä asiakkaiden tarpeista, toiveista ja haasteista.

  • Havainnointi ja käyttäjätutkimukset

    Havainnointi- ja käyttäjätutkimusten avulla pystytään dokumentoimaan asiakkaan käyttäytymistä ja toimintaa palvelun aikana. Sitä kautta saadaan tietoa palvelun- tai tuotteen teknistä kehitystä tai palveluprosessia varten. Havainnointi- ja käyttäjätutkimuksia voidaan myös yhdistää haastatteluihin, jolloin saadaan kokonaisvaltainen kuva kehitystarpeista.

  • Työpajat

    Asiakaslähtöisen kehittämisen työpajamenetelmien avulla mallinnetaan asiakassegmenttejä, asiakkaan arvoja, tunteita ja palveluprosessia yrityksen olemassa olevan tiedon pohjalta. Työkaluina käytetään esim. arvolupauskarttoja, asiakas- ja palvelupolkua, empatiakarttoja ja asiakkaan osallistamisen kehää, joiden avulla yrityksen hiljainen tieto saadaan visualisoitua hyödynnettävään muotoon.

  • Nopeat kokeilut

    Erilaisten nopeiden kokeilujen avulla uusia tuote- ja palvelukonsepteja ja voidaan testata ennen kehityksen jatkamista esim. prototyyppiasteelle. Alkuvaiheen hypoteesien testaamisen oikeilla asiakkailla lisää ymmärrystä ja auttaa kehitystä oikeille poluille. Kokeilujen toteuttamisessa voidaan hyödyntää mockup-malleja tai kehitää yksinkertaistettuja toimivia prototyyppejä oikeiden asiakkaiden testattavaksi.